BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, May 8, 2010

<<<GULA OH GULA>>>

Gula merupakan sejenis pemanis yang telah digunakan oleh manusia sejak 2000 tahun dahulu untuk mengubah rasa dan sifat makanan dan minuman. Dalam kegunaan am, orang-orang yang bukan ahli sains menggunakan perkataan "gula" untuk bermaksud sukrosa atau sakarosa yang merupakan disakarida berhablur yang berwarna putih. Gula yang dibuat secara dagangan datang daripada pokok tebu atau pokok bit gula. Dalam senarai ramuan, mana-mana satu perkataan yang berakhir denga "osa" mungkin merupakan gula. Dalam istilah masakan, gula dikenali sebgai makanan yang memberikan rasa manis.

Di Malaysia, gula disinonimkan dengan masyarakat pantai timur semenanjung Malaysia terutamanya masyarakat sekitar negeri kelahiranku KELANTAN.....(org yg suka manis2-~~ sowi,aku terkecuali~~-)....tapi sekarang ini penggunaan gula amat terhad...huh...memang susah r nak dapatkan stok... pd rabu lepas da berapa kedai aku pegi...semua hampeh..huh!!!...

Abg ade gula dop?? ~~“Gula habis dik...”

Acik,ade gula?? ~~“xdop gula dik...”

Huh...itula antara reaksi hamper 7 buah kedai runcit termasuk mini market sekitar umah aku...ade yang xley bla,depan pntu masuk kedai da tulis yang “GULA HABIS”...

DSC01667

………………….gula habis………………………….

Huh..penat2,aritu da la panas terik...aku terpaksa jugak cari sampai dapat memandangkan aritu memang dapur mak aku da kehabisan stok gula...ahak3s...

Aku balik umah dengan hampanyerr...mak aku terpakse cari gula dalam pack2 kecil yg die ambik kat hotel dulu2 untuk letakkn sedikit dalam masakan...ahak2s...betapa pentingnyerr gula dalam masakan...he2..dulu sebelum balik dari UTM aku ade buang gula lebih dari setengah kilo..gula yang aku beli mase mule2 masuk sem satu dulu...tapi selama dua sem aku ade gula tu aku just gune sikit jerr...hehe...nyesal plak buang bile pikir2 balik...hehehe....<inilah manusia...bila ade xbersyukur...bila xde,mau cari sampai lubang cacing...>....aku xcite plak ngan mak aku yang aku ade buang gula dulu..hehehe...nati kene~~...

Pada sebelah petang plak, aku pegi MyDin Mall yang baru jerr dibuka 2bulan yang lalu kat Bandar Baru Kubang Kerian...dekat ngn USM....yang xley bla nyerr aku pegi sana semata-mata nak cari gula...sekilo pn da cukup dulu...ahak3s...tapi sebesar2 MyDin Mall tu, sekilo gula pun xde...huh!!!...malang tul aku semalam...aku akan igt peristiwa semalam sampai bila2..~~1st time pegi MyDin Mall nak beli gula...kah3

Pada malam tadi ayah aku kol member dier...<<tauke mini market sebelum masuk lorong tuk ke rumah aku>>..ayah aku kol die sebab nak pesan gula...lu gula sampai tlg simpankan untuk aku sekoga...hahaha...

Sebenarnyer aku ok je lu xde gula...bukan aku suka sangat pn manis2 ni...hehe...bak kata Pak Ungku Aziz gula adalah racun...untuk jaga betul2 kesihatan, kita perlu menggunakan gula dalam kuantiti yang sedikit@memang tinggal terus gula...tepuk dada tanya selera...ingat jangan tanya aiman!!...ahak3s..

DSC01674

…..harga gula bersubsidi oleh kerajaan Malaysia……: )

akhir kata~~bersyukurlah ape yang ade kerna kita terseksa bila ia tiada….

0 comments:

Post a Comment