BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, December 4, 2010

setahun yang lepas…part-7

hari ke-4 aku di guangzhou…huh…sekali agi bangun lewat…senang citer ari2 terlewat bangun…sebab suhu di sana sangat sejuk…huh…tdo pun lena la jawabnyerr…seawal kul 9.30pagi kami telah keluar untuk bersarapan di restaurant Muslim sekali lagi…sebab itu jer restaurant halal yang paling dekat dekat dengan hotel…selepas sarapan, kami bertolak ke destinasi pertama kami ke pusat shoping center yang terkemuka di bandar gungzhou…nama tempat tu aku da lupa…kami pergi ke sana dengan menaiki train yang dipanggil Metro…ia seakan2 LRT atau monorel…tapi di Guangzhou…semua train beroperasi di bawah tanah…ape yang mengejutkan kami, ustaz mad cakap di bawah tanah tedapat 3 atau 4 tingkat laluan train metro…huh…hebatkan…tu dalam tanah…atas tanah…korang xtengok agi…fuhhhlamakkk..jalanraya kat guangzhou ni sangat2 la unit..sebab jalanrayanya ade yang sampai lima tingkat…huh…kat kuala lumpur, paling tinggi pun 3 tingkat je kan…ke ade yang lebih dari 2…xtau la…emm…yang mengherankan aku…setiap tingkat stesen train sesak dengan orang…pastu dalam train plak memang xboley duduk pun…kitorang kene berdiri disebabkan orang dalam train terlalu padat…

kami sampai di shopping center…tapi kali ni bukan shopping center untuk beli pakaian,kasut, makanan atau barangan elektronik..tapi kali ni kami dibawa untuk shopping alatan permainnan kanak2 dan remaja…huh..serba-serbi ade…memang giler r…aduhh…aku sempat gak beli souvenir..lepas penat berjalan kami pulang ke hotel sekejap untuk simpan barang2 yang dibeli…lepas tu kami keluar sekali lagi untuk makan tengahari..di depan restaurant yang kami makan terdapat masjid yang tertua di wilayah guangzhou…kami sempat melawat sekitar masjid serta menunaikan solat fardu zohor yang dijamakkan dengan asar…

kemudian kami meneruskan perjalanan kami ke botanical garden..di botanical garden kami dapat lihat banyak aktiviti yang menarik perhatian kami…apa yang unit tempat itu ialah ada satu bukit yang tinggi dimana terletaknya statue 5 ekor kambing…mengikut cerita dongeng, wilayah guangzhou dibuka oleh lima ekor kambing yang berhijrah dari ke bukit itu…so, kambing menjadi lambang bagi masyarakat di guangzhou sebagai makhluk yang pertama membuka kota guangzhou…kami dikehendaki mencari sendiri dimana letaknya statue itu..huh..penat la jugak…jalan2…asyik wrongway je…haha…tapi akhirnya aku sampai gak kat puncak bukit itu…huh..pe lagi..posing untuk bergambar la…hehe..

hari semakin gelap..kami diminta berkumpul dan seterusnya menaiki metro sekali lagi untuk ke pearl river…di pearl river kami menaiki courh sambil menikmati keindahan kelipan dan kilauan lampu di sepanjang pearl river..huh…memang enjoy r…lepas tu makan malam dan balik hotel dengan teksi…ustaz mad suh kami mencuba setiap transport yang ade di sana..salah satunyer teksi…waduhh..da la xtau nak cakap bahasa kantonis…huh..so,aku tunjuk kad hotel yang ada tertera alamat jer…terus driver teksi hantar..nasib baek selamat…

S6300628

..inilah suasana stesen Metro bawah tanah di GuangZhou..

S6300614

..helmi, aku , edy dan akmal..

S6300620

..shoping barangan permainan…

S6300624

..rehat seketika setelah penat berjalan-jalan…

S6300633

..masjid tertua di guangzhou..

S6300636

..pintu masjid..

S6300642

..helmi, aku dan sam..

S6300651

…sekitar masjid..

S6300665

..sebelum ekspidisi naek bukit cari sattue 5 ekor kambing..

S6300682

..peta yang agak memeningkan..keliru…asyik wrong way jerr..huh

S6300683

..kami berlima…

S6300714

…inilah statue 5ekor kambing yang diceritakan tu…

S6300731

..sempat berkenalan dengan 3 orang awek china…ish,gatai…ahak3s..

S6300743

…suasana di pearl river, Guangzhou…Image177

…inilah courh yang kami naik…tambangnya 10 yuen..bersamaan RM5…

S6300786

…sam,edy,iv,haida,hidayah, aku n faizul…

..kilauan cahaya yang membuatkan kami cukup teruja…

…tengok kat belakang tu…seakan2 jambatan pulau pinang kan…haha…tapi ni bukan pineng ek..ni guangzhou…

S6300787

…kami2…

…sempat bergambar dengan warga mesir dan us..he3..dan aku sempat jak aku testing arab ngan mamak mesir tu…